Hoe kan een klacht bij de Commissie Klachtbehandeling worden ingediend?
Klachten moeten schriftelijk worden ingediend bij het secretariaat van de commissie.
De indiener van de klacht krijgt een schriftelijke ontvangstbevestiging met daarbij informatie over de afhandelingsprocedure.
Door wie kan een klacht worden ingediend?
Een klacht kan worden ingediend door een ieder die in één van de deelnemende zorgaanbieders wordt of werd verzorgd, of door zijn/haar naaste familie/belangenbehartiger.
Kan de Commissie Klachtbehandeling persoonlijke gegevens inzien?
De Commissie Klachtbehandeling kan inzage vragen in de persoonlijke gegevens van diegene door of namens wie de klacht is ingediend, maar alleen na uitdrukkelijke toestemming van de klager of diens vertegenwoordiger.
Aan welke criteria wordt de zorgaanbieder getoetst bij het beoordelen? (Toetsingskader)
De Commissie heeft om een klacht te kunnen beoordelen een aantal criteria opgesteld waaraan de besluitvorming en communicatie van een zorgaanbieder moet voldoen.
Deze criteria zijn: eenduidig, tijdig, begrijpelijk, helder, transparant, respectvol, flexibel, overeenkomstig het handelen en zonder vooringenomenheid.
Wat is de procedure bij het onderzoeken van een klacht?
De Commissie Klachtbehandeling onderzoekt de klacht. Tijdens een hoorzitting kunt u deze nog nader mondeling toelichten. De instelling heeft ook recht op een mondelinge toelichting.
De Commissie kan een klacht niet oplossen. Zij kan wel beoordelen of een klacht gegrond is of ongegrond. De commissie streeft ernaar zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen tien weken nadat de klacht is ingediend, schriftelijk haar oordeel te geven. De Commissie stuurt het oordeel als advies naar de Raad van Bestuur van de zorgaanbieder, zodat de Raad van Bestuur een besluit kan nemen over de klacht. Het oordeel wordt ook toegezonden aan de klager.
Het is ook mogelijk dat de commissie aan beide partijen vraagt of zij bereid zijn om in de hoorzitting met de commissie een bemiddelingspoging te doen. Als partijen hiervoor openstaan, kan men tijdens de hoorzitting in een meer informele setting het gesprek met elkaar aangaan. Als de bemiddelingspoging slaagt, kan het advies van de commissie vervallen of de vorm krijgen van een beknopt verslag met aandachtspunten. Als de poging mislukt, volgt alsnog een advies van de commissie.
Voor klachten betreffende de Wet Zorg en dwang (Wzd) geldt een andere procedure. Voor meer informatie over deze procedure kunt u contact opnemen met het secretariaat van de commissie.